سنگ های قیمتی

سنگ زمرد چیست و چه کاربردی در طلا و جواهر سازی دارد

خواص سنگ زمرد

سنگ زمرد چیست ؟

سنگ زمرد یک نوع سنگ قیمتی است که به عنوان یکی از گونه‌های برلیان‌ها معروف است. این سنگ از گروه برلیان‌های گروه بریل (Beryl) است و اصل نام “زمرد” از کلمه لاتین “smaragdus” گرفته شده است که به معنای “سبز” است.

رنگ اصلی سنگ زمرد سبز است، اما می‌تواند در انواع مختلفی از سبز، از سبز روشن تا سبز تیره و حتی سبز آبی یا زرد، تغییر کند. رنگ این سنگ به واسطه حضور کروم و وانادیم در ساختار معدنی آن تشکیل می‌شود.

زمرد به عنوان سنگ قدرت و ثروت شناخته شده است و در تاریخ به عنوان یکی از سنگ‌های قیمتی محبوب استفاده شده است. این سنگ اغلب در جواهرسازی برای تولید انگشتر، گوشواره، دستبند و دیگر زیورآلات استفاده می‌شود.

معرفی سنگ زمرد :

سنگ زمرد دارای چه خاصیت هایی میباشد:

سنگ زمرد به عنوان یک سنگ قیمتی، به خاطر زیبایی و شفافیت آن مشهور است، اما همچنین به عنوان یک سنگ تأثیرگذار در حوزه‌های متعددی شناخته می‌شود. برخی از خواص و افتراهای مرتبط با سنگ زمرد عبارتند از:

  1. احتراق عاطفی و روانی: بسیاری باور دارند که زمرد قادر است به تقویت عاطفه‌ها و عشق، افزایش اعتماد به نفس و کمک به تسهیل ارتباطات انسانی با دیگران باشد.

  2. تقویت حافظه و تمرکز: برخی اعتقاد دارند که استفاده از سنگ زمرد می‌تواند به تقویت حافظه، افزایش تمرکز و کمک به تسریع در فرآیند یادگیری کمک کند.

  3. تسکین دهنده استرس و اضطراب: این سنگ به عنوان یک آرامبخش معروف است و معتقد استفاده از آن می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند.

  4. تعادل احساساتی: زمرد به عنوان سنگی که احتمالاً به تعادل احساساتی کمک می‌کند شناخته می‌شود و می‌تواند به تعادل بخشیدن به احساسات و افکار کمک کند.

  5. معافیت و پاکیزگی: برخی معتقدند که زمرد نقشی در پاکسازی انرژی‌ها و رفع انسدادهای روحی دارد.

  6. قدرت درمانی: برخی از افراد باور دارند که سنگ زمرد در درمان برخی از مشکلات جسمی مانند مشکلات چشمی، مشکلات قلبی، و حتی درمان برخی اختلالات گوارشی می‌تواند مفید باشد.

توجه داشته باشید که این باورها و خواص معمولاً مبتنی بر افسانه‌ها، اساطیر و ترکیبات فرهنگی مختلف هستند و تحقیقات علمی کمتری بر روی موثریت این خواص داریم. همچنین، هرگونه استفاده از سنگ‌های قیمتی به عنوان درمان باید با مشاوره یک متخصص بهداشتی یا کارشناس انرژی انجام شود.

تاریخچه زمرد :

اسم زمرد از کلمه یونانی smaragdus گرفته شده است که به معنای گوهر سبز می‌باشد. با این وجود اولین معدن زمرد نه در یونان بلکه در مصر واقع شده است. قدمت این معدن در حدود ۳۳۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. تاریخ شناسان بر این باورند که ملکه معروف مصر، کلئوپاترا از ستایشگران بزرگ این سنگ‌ها بوده و علاقه خاصی به زمرد داشته است. محققین بر این باورند که کلئوپاترا از زمرد در اکثر جواهرات خود استفاده می‌کرده است.

افسانه‌های زیادی در رابطه با این سنگ خاص و قیمتی در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد، برخی از آن‌ها گویای این هستند که این سنگ می‌تواند از صرع جلوگیری کند و یا در پیش بینی آینده و کارهای دیگر مورد استفاده قرار بگیرد.

همچنین قدیمیان بر این باور بودند که استفاده و پوشیدن جواهرات دارای این سنگ می‌تواند انسان را باهوش‌تر از آنچه که هست کند. در برخی از نواحی هند این سنگ‌ مورد توجه مغول‌ها بوده است و متونی مقدسی را بر روی آنها هک می‌کردند که به عنوان طلسم از آن استفاده می‌شد.

با مطالعه تاریخ متوجه خواهید شد که این سنگ قیمتی قرن‌ها توسط خاندان‌های سلطنتی و افراد مشهور مورد استفاده قرار می‌گرفته است. برخی از مشهورترین سنگ‌های زمرد شامل زمرد گچی ۳۷/۸ قیراطی و زمرد مغولی ۲۱۷/۸ قیراطی است. مشهورترین زمرد شناخته شده نیز کریستال زمرد ۱۷۵۹ قیراطی است که در رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.

چند مدل سنگ زمرد وجود دارد :

سنگ زمرد در انواع مختلفی با تفاوت‌های رنگ، شفافیت، و خواص معدنی موجود است. برخی از انواع سنگ زمرد عبارتند از:

زمرد کلمبیایی: سنگ زمرد معروف از معدن های کلمبیا، از جمله معدن موزو (Muzo) و کوزکا (Coscuez). زمرد کلمبیایی به عنوان یکی از با کیفیت‌ترین و گران‌ترین انواع زمرد شناخته می‌شود.
زمرد زامبیایی: زمردی که از معدنهای زامبیا به دست می‌آید. این سنگ‌ها معمولاً دارای رنگ سبز روشن تا متوسط هستند.
زمرد برزیلی: معادن مهم زمرد در برزیل نیز وجود دارد، از جمله معدن اینها (Itabira) و کوریگو (Carnaiba).
زمرد آفریقایی: زمرد‌هایی که از معادن مختلف در قاره آفریقا به دست می‌آیند از جمله معدنهای زیمبابوه و موزامبیک.
زمرد پاکستانی: معدن پانجشیر در پاکستان یکی از معادن مهم زمرد است. زمرد‌های پاکستانی ممکن است رنگ‌های مختلفی از سبز روشن تا تیره داشته باشند.
زمرد آمریکایی: معادن زمرد در برخی از ایالت‌های آمریکا مانند کالیفرنیا و کارولینای شمالی وجود دارد.
هر کدام از این انواع زمرد دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خود هستند، از جمله تفاوت‌ها در رنگ، شفافیت و خواص معدنی. انتخاب سنگ زمرد بستگی به سلیقه شخصی، نیازهای جواهرسازی و همچنین ارزش بازاری دارد.

تفاوت زمرد واقعی با زمرد تقلبی

زمردها تنها سنگ‌های سبز رنگ موجود در بازار نیستند. اگر نا آگاهانه بخواهید دست به خرید زمرد بزنید امکان دارد یک تکه شیشه رنگی یا پریدوت به جای زمرد واقعی خریداری کنید. از آنجایی که قیمت زمرد بسیار بالا می‌باشد، انجام چنین اشتباهی می‌تواند برای شما بسیار پر هزینه تمام شود.

زمردهای تقلبی اغلب از نمونه‌های واقعی سبک‌تر هستند و ته رنگ زردی نیز از خود به نمایش می‌گذارند. گوشه‌های زمردهای تقلبی نسبت به زمردهای طبیعی نرم‌تر و دارای تیزی کمی می‌باشد. در ضمین این سنگ‌ها بسیار واضح هستند و فاقد محتویات و ناخالصی می‌باشند.

در طبیعت کانی زمردی که محصور نشده باشد به ندرت یافت خواهد شد و در برخی از موارد سنگ‌های زمرد را با لایه‌ای از پلاستیک یا شیشه تقویت می‌کنند که باعث بزرگتر شدن و نشان دادن رنگ سبز عمیق‌تری در زمرد می‌شود.

چگونه از زمرد نگه داری کنیم ؟

نگه داری مناسب از زمرد می‌تواند به حفظ زیبایی و کیفیت این سنگ قیمتی کمک کند. در زیر تعدادی از نکات مهم برای نگه داری و مراقبت از زمرد آورده شده است:

اجتناب از ضربه: زمرد، اگرچه یک سنگ سخت است اما ممکن است در برابر ضربات شکننده باشد. بنابراین، باید از ضربات و خط و خش‌های پتانسیل‌دار آن پرهیز کرد.
اجتناب از مواد شیمیایی: زمرد ممکن است به مواد شیمیایی حساس باشد. بنابراین، از تماس با مواد شوینده، عطر، اسپری‌ها و محلول‌های شیمیایی پرهیز کنید.
استفاده از جعبه نگهداری: زمرد را در جعبه‌ای با پارچه نرم نگه دارید تا از خط و خش جلوگیری شود. همچنین، بهتر است هر گاه از زمرد استفاده نمی‌کنید، آن را در جعبه‌اش نگه دارید.
پاک کردن با دقت: زمرد را با یک پارچه نرم و مرطوب تمیز کنید. از استفاده از برس نرم یا مواد غیرخشن برای پاک کردن آن خودداری کنید.
اجتناب از تماس با حرارت: زمرد ممکن است در برابر حرارت حساس باشد. بنابراین، از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم آفتاب یا حرارت شدید خودداری کنید.
زمانی که نمی‌پوشیده می‌شود، خودداری از زنگ‌ها و طلا: طلا و فلزات دیگر ممکن است به زمرد خدشه وارد کنند. در صورت امکان، زمانی که زمرد را نمی‌پوشیده می‌شود، از تماس با طلای غیرضروری خودداری کنید.
با رعایت این نکات، می‌توانید زمرد خود را به خوبی نگه دارید و از زیبایی و شفافیت آن برخوردار شوید.

سرویس جواهر زمرد و برلیان – خواص سنگ زمرد – قیمت سنگ زمرد – قیمت سنگ زمرد اصل – انواع سنگ زمرد – خرید سنگ زمرد در مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *